stamboomforum

Forum logoOpen Archieven » Niet bestaande schrikkeldagen in het bevolkingsregister


Profiel afbeelding

Open Archieven controleert de geldigheid van datums van geboortes en andere gebeurtenissen. Als er een foutieve datum voorkomt in de aktegegevens, zoals een dagnummer groter dan 31 of maandnummer groter dan 12 dan wordt deze datum gemarkeerd zodat de gebruiker hiervoor wordt gewaarschuwd. De melding die bij het foutieve, roze gemarkeerde datumonderdeel wordt geplaatst is "Let op: ongeldige datum, controleer de scan". De gedachte hierachter is dat er hoogstwaarschijnlijk bij het indexeren van de gegevens een foutje is gemaakt. 

Het komt echter ook voor dat als je de scan controleert daar dezelfde, foutieve datum ziet staan (dus goed geïndexeerd)! Eén die vaker voorkomt is een niet bestaande schrikkeldag. De schrikkeldag valt in de gregoriaanse kalender op 29 februari en komt voor als het jaartal restloos deelbaar is door 4, maar niet door 100 – tenzij het jaartal restloos deelbaar door 400 is. (bron: Wikipedia)

Datums zoals 29-2-1800, 29-2-1815, 29-2-1831, 29-2-1835, 29-2-1845 en 29-2-1847 zijn dus niet juist, die schrikkeldagen hebben niet bestaan! En toch staan ze in de akten:

Het betreft hier scans van bevolkingsregisters van 6 verschillende archieven (klik op een scan om naar de akte te gaan).

Iemand een idee hoe dergelijke niet bestaande schrikkeldagen in het bevolkingsregister zijn gekomen?

Bob Coret

Bevolkingsregisters bevatten - in tegenstelling tot akten van de Burgerlijke stand - vaak fouten, veelal veroorzaakt door het meerdere keren overschrijven van gegevens. Uw vierde voorbeeld betreft Catharina Geboers, volgens BR geboren 29/2/1835, maar in BS Terheijden valt in geboorteakte nr 10 te lezen dat op 29 januari aangifte wordt gedaan van haar geboorte diezelfde dag. Voor 'feb' in het BR moet dus staan 'jan', waarmee een foutieve schrikkeldag niet (meer) aan de orde is.

W. van der Kooij

Gegevens uit het bevolkingsregister komen vaak van de ingeschrevene zelf. Misschien waren er grappenmakers die wilden testen of de ambtenaar slim genoeg was?

Annemarie57

We hebben allemaal wel eens 29 februari opgeschreven in plaats van 1 maart.
Bij een hoofdzakelijk analfabetische bevolking in de 19e eeuw mag je dan ook verwachten,
dat die fout ook voorkomt in de bevolkingsregisters en zelfs in de BS.

Een globale search op 29-02 in wat lokale archieven levert honderden hits op.
Met name in het begin van de administratie gebeurt dat vaker.
Een van de verklaringen daarvoor is mogelijk, dat een halve generatie is opgegroeid in een tijd (1792-1806),
waarin het schrikkeljaar niet bestond.

Overigens vind je het verschijnsel ook moeiteloos in de 20e eeuw terug.

Jan Clavaux


Delft, bevolkingsregister blad 77. / Geboortedatum 29 Februari 1847 = fout volgens website archief Delft, 29 Januari 1847 = Johanna Francina Hazebroek, geboren 29-01-1847 Delft, geb.aktenr.52, aktedatum 30 Januari 1847 gemeente Delft, dochter van: Adrianus Johannes Hazebroek, oud 37 jaren, sjouwer, en van zijn huisvrouw: Hendrina de Brabander, oud 36 jaren (zie verder, vergeleken met website, http://collectie-delft.nl/nadere-toegangen/) Bij de geboorteaangifte van haar vader geen handtekening, hij verklaarde niet te kunnen teekenen of schrijven 30 Januari 1847. /
Het verschil met bevolkingsregister met maar een voornaam, in geboorteakte twee voornamen.
Voornaam van de moeder op deze pagina bevolkingsregister gelezen: Henderina, dat is dan niet zoals Hendrina, zie geboorteakte.
In bevolkingsregister : den Brabander, zie geb.akte: de Brabander. /
(Bij het gezinshoofd, inschrijvingsdatum te Delft 1 April 1842 van Wateringen, dan volgt datum verhuizing 30 September 1850 naar Naaldwijk.
Verder gekeken op de site van het archief van Delft, - zie ook vorige periode 1846-1849, aktenr.6, wijk 7, bladnr.65. /
(Bij gezinshoofd datum 1 April 1842 laatste woonplaats Wateringen. /
Bij de ouders als boven, beroep vader is op deze pagina Arbeider; op deze pagina vier kinderen, komt niet geheel overeen met bijzonderheden zoals boven - zie verschillen bij de kinderen, namen en datums. / Betreft dochter geboren 29 Februari 1847 te Delft, dat is ook op deze pagina zo genoteerd, hoewel op deze andere pagina eerst Johanna is geschreven en daarna met een andere pen of potlood extra voornaam Francina zoals in de geboorteakte. / Een en ander is niet geheel overeenkomstig haar geboorteakte; kennelijk niet extra gecontroleerd voor inschrijvingen bevolkingsregister op twee pagina's.

Marianne Christina







Plaats een reactie

Om reacties (en nieuwe onderwerpen) te plaatsen op het Stamboom Forum dient u eerst in te loggen! Nog geen lid? Registratie is gratis en snel!